سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























یا اباصالح

واینک آخرالزمان

در زمان غیبت کبری که دسترسی به امام معصوم  علیه السلام امکان پذیر نمیباشد وهرچه به زمان ظهور حضرت نزدیک تر میشویم فتنه ها وبه اصطلاح فتنه های آخرالزمان جهت غربالگری وآمادگی مردم برای واقعه ظهور بیشتر میشود، آشنایی شیعیان با حوادث آخرالزمانی که در کلام معصومین علیهم السلام به آنها اشاره شده است لازم وضروری است،زیرا با آشنایی با این وقایع از طرفی میتوان آمادگی برای مقابله با آنها را درخود ایجاد کرد واز طرف دیگر موقعیت جهان را با واقعه شریف ظهور سنجید.

 

سوالی که مطرح میشود این است که آیا این وقایع همانطور که درکلام معصومین علیهم السلام به آنها اشاره شده است اتفاق می افتند؟پاسخ این سوال در مفهومی به نام بدا نهفته است. بدا در لغت به معنای ظهور وروشن شدن پس از مخفی بودن چیزی است بدین معنی که خداوند متعال بنا بر مصلحتی،مسئله ای را از زبان پیامبر یا ولی ای از اولیای خویش به گونه ای تبیین میکند وسپس در مقام عمل وظهور وبروز غیرآنرا به مردم نشان میدهد  .

 

نشانه های آخرالزمان از حیث وقوع به حتمی و غیر حتمی تقسیم میشوند. پنج مورد از نشانه ها در بسیاری از روایات که از حد تواتر گذشته است از جمله حوادث حتمی ظهور برشمرده شده اند: سید خراسانی،سید یمانی،ندای آسمانی - مبنی بر حقانیت حضرت مهدی علیه السلام- وشهادت نفس زکیه و   فرورفتن سپاهیان سفیانی در بیداء   بیابان بین مکه ومدینه. غیر از حوادث حتمی که بدان  ها اشاره شد بقیه نشانه ها که حوادث غیر حتمی هستند بدا در آنها راه دارد بدین معنی که بنا بر مشیت واراده الهی ممکن است دچار تغییر ،تقدم ویا تاخر شوند.به عبارت دیگر،آنها از جمله امور لوح محو واثبات به حساب می آیند وممکن است با تغییر وتبدیل شرایط آنها وعوض شدن علل رخ دادن آنها به گونه ای دیگر پدید آیند ویا اصلا رخ ندهند .مثلا اگر درحدیث به نزول بلایی (مشروط)اشاره شده باشد به واسطه توسل واستغفار مومنان ومسلمانان ممکن است در نزول آن تاخیر رخ دهد ویا اصلا چنین بلایی به جهت عظمت عمل صالح ایشان نازل نشود ویا اینکه برخی اعمال صالح ویا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجیل یا تاخیر کنند.

 

شاید بتوان علت بیان چنین اخباری را این دانست که اگر مسئله به این شکل تبیین نمیشد ،مومنان هم از احتمال حدوث آن حادثه با خبر نمیشدند وبدان مبتلا میگشتند اما پس از صدور حدیث از ناحیه معصوم علیه السلام وآگاه شدن مومنان ومسلمانان بدان، با دعا ،توسل واستغفار از پدید آمدن چنان حادثه ناگواری ممانعت به عمل آورند ویا سبب حدوث اتفاقی خوشایند شوند .البته فراموش نکنیم که عکس این مطلب هم کاملا صادق است؛به این معنی که معصوم علیه السلام با اعلام نزول بلا وعلت آن، حجت را بر مردم تمام میکند که شما با وجود آنکه می توانستید،آن را از خویش دفع نکردید یا فلان خیر را به سوی خویش جلب ننمودید .

لازم به ذکر است که در قیام حضرت بدا امکان ندارد و همانطور که در حدیث پیامبرهم بدان اشاره شده است حتی اگر یک روز تا قیامت مانده باشد خداوند ولی اش را به مردم مینمایاند.

 

منبع مورد استفاده:

1.کتاب شش ماه پایانی /انتشارات موعود عصر (عج)

 


نوشته شده در چهارشنبه 91/4/14ساعت 6:46 عصر توسط سایه نظرات ( ) |


Design By : Pichak